Дистанційне навчання 7клас

Практика



                          Мій майстер-клас   

                                                                                                                                                                     Сьогодні на даному майстер-класі я хочу показати переваги групових методів роботи з учнями. Бо вважаю , що вони дають високий результат при засвоєнні знань, їх закріплення і у пошуковій роботі. Адже саме робота в групі дає учням розкритися краще, бути більш розкутішими , отримуючи допомогу у вирішенні проблемних ситуацій від своїх однолітків , навчитися брати на себе відповідальність, вміння висловлювати власну думку. Така робота згуртовує колектив.
Тема мого майстер-класу є «Дружба», вона  вибрана мною не даремно, бо я не тільки вчитель-предметник, а й класний керівник. В класному колективі є занадто активні учні та дуже спокійні. У деяких багато друзів. А когось їх немає.
Для роботи в майстер-класі мені знадобиться допомога моїх колег , запрошую вас зайняти свої місця. Та перед цим прошу кожного обрати собі смужку кольору, який вам більше до вподоби.(зелену чи червону).
Так ми поділемося на групи по 3 учасника.
Вітаю вас, мої любі
У світлій затишній оселі.
Нехай урок наш для вас буде,
Як пісня – дзвінкий та веселий.
- Знаєте,   я  хвилююся. Тож давайте подаруємо один одному усмішку.  Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.
- Ваша усмішка не схожа на інші, вона індивідуальна, властива тільки вам, бо кожен з вас – окрема людина, неповторна. А ви вважаєте себе особистістю?   Ви неповторні? 
- А герої твору, яких ми аналізуватимемо, також неповторні?
(1 слайд) грає музика.

Правила роботи в групах
Група визначає лідера, тобто спікера, секретаря та доповідача (його роль – відповідає за роботу групи, співпрацює з іншими, створює доброзичливу атмосферу, сам відповідає з конкретно поставленого завдання, вирішеного спільними зусиллями або ж надає слово іншому з групи) Оцінку ставить група. Заповнюємо картку оцінювання.
2 слайд  Оголошення теми заняття  
А розкриватимемо тему ми через характеристики образів Федька і Толі, аналізу їхніх вчинків з оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»,бо    – це твір, після прочитання якого ніхто не залишається байдужим. Він спонукає замислитися над своїм життям, діями, вчинками. Тож дорогі колеги уявіть, що ви – учні 6 класу. Читаємо епіграф. (2 слайд) Використовуємо шлях інтеграції.
(4 слайд)  І завдання   Ви отримали картки певного кольору.
Які асоціації у вас з кольором ваших смужок?( як у світлофора) (Червоний  колір, яким  написано  ім’я Толі, начебто  застерігає  нас, промовляє, що  не можна  чинити  так, як Толя. А  зелений, як  світло світлофора, відкриває  нам  дорогу  до  доброти, чесності, благородства, дружби, для Федька).
(5слайд, 6 слайд)  Що означає халамидник? (шибеник, паливода, шибайголова, ланець, пустун, урвитель)
Як ви думаєте, чи важко дружити з такою людиною і чому? Подумайте і напишіть відповідь.
(7 слайд) Чи існують проблеми стосунків між батьками і дітьми, між бідними й багатими ,проблема вдосконалення моральних якостей людини? (Серед якостей, якими визначається цінність людини одне з перших місць посідають її моральні якості: доброта, милосердя, чесність, скромність, доброзичливість сміливість та ін.)
 (8 слайд про очі)    Погляньте на обличчя, зображені на портретах. Що в першу чергу притягує погляд?
Найогидніші очі – порожні,
Найгрізніше мовчить гроза,
Найнікчемніші душі вельможні,
Найпідліша – брехлива сльоза.

                               Василь СИМОНЕНКО
( 9 слайд) Очі. Згадайте афоризм «Очі – дзеркало душі». Якими вони можуть бути? (Відкритими, добрими, широко відкритими, примруженими, щирими, теплими, привітними, холодні, недобрі, лицемірні.) Що вони в кожному випадку випромінюють? (Любов до людей і лицемірство, байдужість, злість).                                          Прочитайте початок характеристик своїх героїв.                                                         ( 10 слайд) Якщо очі пов’язані з внутрішнім світом людини, то давайте словесно змалюємо, якими ви уявляєте очі Федька і очі Толі.
(11 слайд) За описом і першим враженням вгадайте свого героя.
ІІІ характеристики Толі і Федька  
( 13 слайд) Чи можуть такі діти дружити і чому? ( по першому враженню) А тепер дочитайте.
(14 слайд) Вірш про бідність.
( 15 слайд)  Асоціативний диктант  (сигналізують зеленою і червоною карткою)
  (Гронування. (Ім’я  написано червоним  кольором))
 Добро         Зло
 Правда           Брехня
 Сміливість      Боягузтво  
 Чесність              Підлість

l   Активний     Пасивний
l  Веселий       Понурий
l   Відвертий         Потайний
l   Грубий    Делікатний
l   Достойний       Негідний
l   Людяність     Бездушний
l   Жвавий        Повільний   
l   Світло        Темрява
l  Симпатія Антипатія
 Давав             Брав                                                                                                                                                  
(16слайд). Характеристика далі.
Хто відповідає всім моральним якостям людини, якій можна довіряти?
Чому такі діти стали друзями, чому вони стали спілкуватися?
Напишіть  прислів’я про дружбу –І група
                               Фразеологізми –ІІ група (відповідно до героя)
(17слайд) Сигналізуємо картками прислів’я про свого героя.
( 22 слайд) Придумайте основні закони дружби чи табу.
( 23 слайд)  Отже, відповідають кольори вашим героям?
Створіть візуалізацію дружби з погляду Федька і Толі.  Зробимо невеличкий проект.
( 24 слайд)  В цей час йде відео про друга.
Заповніть картку оцінювання роботи членів групи.

Ось і розібрались ми, хто є хто в оповіданні Винниченка. Всім сподобався Федько . І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.
Толик же - зовсім інший. Його егоїзм, жалюгідність, душевна ницість викликають відразу. Саме такі , як Толик у несправедливому суспільстві роблять кар'єру і здобувають матеріальні блага. Але це нікчеми. Вони нікому не приносять щастя, бо й самі нещасні й приречені не мати справжніх друзів.
Всі ми разом міркували,
Самостійно працювали,
І старанно всі писали,
Помилок не допускали,
Постарались всі – це факт,
Вийшов добрий результат.
Дякую своїм колегам за допомогу!



Тема: В.Винниченко «Федько-халамидник».   Характеристика образів           Федька й Толі.
Мета уроку:
навчальна: розкрити духовний світ головного героя; характеризувати його вчинки, пов’язуючи із життєвими ситуаціями;
розвивальна: розвивати творчу уяву учнів; уміння логічно й образно мислити; грамотно висловлювати власну думку;
виховна: виховувати в учнів почуття доброти, милосердя, здатності до співпереживання;
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь
Міжпредметні зв’язки з українською мовою; музикою
Обладнання: мультимедійна дошка, дидактичний матеріал, підручник, ілюстрації до твору

Хід уроку
I.            Організаційний момент
II.            Вступне слово вчителя
-  Чи  замислювалися  ви над  тим, які  ви? Які  люди  вас  оточують? Чи  у  вашому  характері  присутні  такі  риси, як  гордість, чесність, справедливість, людяність? Сьогодні  на  уроці ми  намагатимемось  усвідомити  найважливіші  цінності  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою, щедрою  на  добро, порядність, чесність.


III.             Оголошення  теми  і  мети  уроку.

IV.            Технологія очікуваних результатів
-         Діти, а чого  ви чекаєте від уроку? (учні продовжують речення)
¾   Думаю, що на уроці ми навчимось…
¾   Думаю, що робота над образами Федька й Толі  буде навчальною для нас…

V. Узагальнення  і  систематизація  знань.
- На  минулому  уроці  ми  вчилися  розрізняти  головних  і  другорядних  персонажів. То  хто  ж  головний  герой   оповідання «Федько-халамидник»?
1. Характеристика  Федька.
- Отже, головною  дійовою  особою  є  Федько. А  який  він? Згадаймо, як  поводиться  хлопчик  під  час  гри  в  піску?
(Відповіді  дітей)
-  А  як  він  веде  себе  під  час  запуску  змія  дітьми?
(Відповіді  учнів)

 - Як   поводиться  підліток, коли  батько  карає  його?
(Діти  відповідають, зачитуючи  відповідні  уривки)
-  А  як  ставляться  до  головного  героя  батько, мати, товариші, а  сам  автор?  За  допомогою  яких  художніх  засобів  змальовується  Федько  в  оповіданні?
- Яким  ви  побачили  Федька  на  річці, коли  він  рятував  Толю?
- У  чому  ж  незвичність  поведінки  хлопчика?
(Федько  непередбачуваний, іноді  недобрий, але  благородний, чесний, справедливий, здатний  на  самопожертву.)
      Характеристика  Толі.
 - А  що можна скат про   Толю?
- Чи  викликає  у  вас  симпатію  Толя? Чому?
- Зачитайте  діалог  Федька  і  батька Толі, який  свідчить  про  порядність  першого  і  ницість  другого  героя.
2.  Асоціативний диктант
Записати слова у два стовпчика. В перший ті, що асоціюються з Федьком, а в другий – із Толею.
Покірний, спритний, чесний, черствий, безсердечний, бешкетливий, ласкавий, делікатний, підлий, правдивий, справедливий, лагідний, пихатий, вірний у дружбі, боягузливий, мужній, сміливий, одчайдушний, милосердний, брехливий, терплячий, старанний, кмітливий, веселий, необачний, плаксивий, неслухняний, славолюбний, гордий.
Перевірка асоціативного диктанту.
Оберіть 2-3 риси характеру Федька або Толі й на прикладі з тексту доведіть, правильність своєї думки.
3.  Метод  «Інтерв’ю»
- Чому, на вашу думку, Федько бешкетував?
- Що приваблює у характері Федька незважаючи на його витівки?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

4. Метод «Щоденник подвійних записів»
Фрагмент твору
Рефлексія
Федько теж ліпить. Але раптом встане. Подивиться і візьме та й повалить усе чисто – і своє, і чуже. Ще й регочеться.
(Уривки учитель підбирає на свій розсуд)
(Учень записує своє ставлення до вчинку героя)


1.     Чи змінювалася ваша думка щодо Федька протягом читання твору?


5. Метод «2 – 4 –  всі разом»
Діти працюють у парі, доводять свою думку, потім об’єднуються у четвірки, але всі повинні дати лише одну відповідь – «так»   чи   «ні». Врешті всі роблять певний висновок.

1.     Чи важко розпізнати людину, дізнатися, що в ній справжнє, а що удаване?
                                                                     
               ТАК                                                        НІ

               Аргументи                                      Аргументи
( напр.: так, бо людські характери             (ні, бо досить тільки прислухатися
бувають складні й суперечливі, не              до слів людини, придивлятися до
все одразу розпізнається…)                         її дій і вчинків)






 


?

6. «Лист до героя»  
Учням пропонується написати листа герою твору. (5 хв.)
1 ряд – до Федька;
2 ряд – до Толі.

     Читання листів

7.  Метод  « Проблемні   питання»
- Якою людиною міг би стати Федько?
- Чи хотіли б ви мати такого друга?
- Наскільки твір В.Винниченка «Федько-халамидник» цікавий і корисний для сучасних дітей?

V.            Оцінювання

VII.Домашнє завдання

1 група (середній рівень) – скласти  (намалювати) асоціативне гроно до Федька і Толі.
2 група (достатній рівень) – Скласти план до порівняльної  характеристики образів Федька і Толі.
3 група (високий рівень) – написати твір-мініатюру на тему «Який слід залишило у моєму серці  знайомство з Федьком»

VIII. Рефлексія  Закінчіть  речення:

-         На уроці я зрозумів (зрозуміла)…
-         Я переконався (переконалася)…
-         Я вважаю,що після сьогоднішнього уроку …
Заключне слово учителя
    Я переконана, що ви усвідомили, які риси повинна мати людина. Це доброта, чесність, сміливість, почуття справедливості. Я бажаю вам мати ці  чесноти і протягом довгого й складного життя не розгубити їх.

 

Урок   ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ ЯК ЧАСТИНИ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ. СИНТАКСИЧНИЙ РОЗБІР ОДНОСКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ, українська мова, 8 клас

Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення як частини складних речень;
розвивати вміння аналізувати складні речення, до складу яких входять умовно односкладні речення, моделювати й конструювати складні речення з різними частинами; структурувати вивчений матеріал шляхом здійснення морфологічного розбору односкладних речень; спираючись на мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, розширювати науковий світогляд восьмикласників.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
                                              ХІД УРОКУ  
 І. Організаційний момент
 ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку
 ІІІ. Виконання системи проблемно-пошукових завдань пізнавального характеру
Графічний диктант
Проаналізувати будову складних речень: усно виділити граматичні основи. Поруч із номером складного речення записати його схему-модель (1+1; 1+2, 2+1, 2+2), де 1 — умовно односкладне речення, 2 — умовно двоскладне речення.
1. Чернеча гора в Каневі, де поховано Тараса Шевченка, є нашою найбільшою національною святинею (В. Смілянський).
2. Небагатьом відомо, що канівської святині могло б і не бути (В. Смілянський).
3. Верболози ще зелені, і кора їхня не гірчить повітря осіннім віддихом (О. Васильківський).
4. Щоб не заснути, він почав співати (О. Васильківський).
5. Йшли далі через ліс, і краса його набирала все нової сили (Є. Гуцало).
6. Далеко линули слова «Заповіту», і кінця-краю не було цим людським потокам (О. Іваненко).
7. Жаль розлучатися з прозорим весняним лісом, він весело сяяв у лагідному сонячному промінні (Є. Гуцало).
8. Не хотілося спускатися з кручі, праглося вбирати живий мальовничий простір (Є. Гуцало).
9. Ми знаємо: води так багато на нашій планеті (І. Падалко).
10. Відберіть у народу мову, і він ніколи більше вже не створить її (К. Ушинський).
11. У степу не було стежок, і колії доріг вели зі сходу по Придніпров’я (А. Малишко).
Визначити вид односкладних речень, що входять до складу складних. Указати на спосіб морфологічного вираження в них головного члена.

Дослідження-моделювання (робота в парах)
Об’єднавшись у пари, змоделювати складні речення, поєднавши їх частини з правого й лівого стовпчиків. Визначити, які частини складних речень є умовно односкладними реченнями. Указати на їх вид.
1. Городи садили часом і на клечальні свята,2. У затінку дрімучого пралісу знаходиться зручне ложе,3. У часи середньовіччя вважалося,
4. На сади приходьте дивитися при місяці,
5. Іноді він бачив усе так виразно,
6. Оглянься -
коли він стоїть на небосхилі
(І. Сенченко).прожиті твої дні летять слідом за тобою (Є. Гуцало).але картоплі в такі роки виростали швидко (Ф. Рогов).що в центрі світобудови міститься людина (Із кн. «Я пізнаю світ»).
що аж моторошно ставало
(О. Васильківський).
звідки можна послухати сольний концерт одного з відомих карпатських водоспадів
(З календаря).

Назвати номери речень, що відповідають поданим схемам-моделям: а) 1+2; б) 2+1 (де 1 — умовно односкладне речення, 2 — умовно двоскладне речення).
Ключ: а) схемі-моделі 1+2 відповідають 1, 3, 4 і 6 речення; б) схемі-моделі 2+1 відповідають 2 і 5 речення
Лінгвістична гра «Третє зайве» (робота за варіантами)
Дослідити, у яких синтаксичних конструкціях виділені неозначено-особові речення виконують роль частин складного речення, а в яких — роль вставних речень. Знайти третє «зайве».
Варіант 1
1. Змалку нас привчають, як звертатися до мами, тата, дідуся, бабусі, сестри, брата (С. Богдан).
2. Тактовність, кажуть у народі, починається з уміння знайти правильну лінію поведінки з кожною людиною, залежно від її душевного стану (А. Коваль).
3. Здавна вважали, що треба бути дуже обережними (С. Богдан).
Варіант 2
1. Донедавна вважали, що слово «товариш» як звертання використовується для вираження взаємоповаги переважно в робітничому середовищі (С. Богдан).
2. У давнину вірили, що все живе має свій дух (С. Богдан).
3. Як розповідають, до Кирилівки Тарас Григорович Шевченко прибув у жнива, у липні місяці, до брата Йосипа (Д. Чуб).
Визначити, у яких складних реченнях умовно односкладними реченнями виражені обидві частини.
Творче конструювання
За поданими початками скласти складні речення так, щоб друга частина була:
а) умовно двоскладним реченням;
б) умовно односкладним реченням.
Виділити граматичні основи.
Зразок
1. Починає дніти… 2. Уявляється мені степ… 3. Тихо в лісі…
 ІV. Структурування теоретичного матеріалу з теми шляхом виконання синтаксичного розбору односкладних речень
Пошуково-вибіркова робота на основі тексту
Прочитати мовчки текст. Визначити його стильову належність. Дібрати заголовок. Виписати односкладні речення (у тому числі й ті, що входять до складу складних речень). Зробити їх синтаксичний розбір, скориставшись алгоритмом.
Методичний коментар. Важливо, щоб учні у процесі характеристики односкладних речень зрозуміли, що граматична основа односкладного речення складається не з підмета і не з присудка, а з головного члена односкладного речення. Цей головний член може бути виражений формою присудка або формою підмета.
Уявіть себе малим, дуже малим чоловіком. Уявіть собі, що вас, того маленького чоловіка, поставили на широкій рівній оболоні, на якій зрідка стоять порослі травою старі мурашники. Оболонь укрита травою, що вам сягає до пояса. Між травою квіти аж хапають за очі своїми кольорами. А гляньте довкола себе… Ніде краю не видно. Обрій неба, наче вижолоблена півкуля, кругом вас далеко спочиває на землі. Ніде ні лісу, ні гори. Лише мурашники видно. А поїдете десять миль у який-небудь бік — те саме й те саме… Ні краю, ні берега.
Степ… Український степ зі своїми високими могилами. Це одинокі дороговкази для людей, які туди заблукають (За А. Чайковським).
АЛГОРИТМ синтаксичного розбору односкладного речення
V. Підсумок уроку
 VІ. Домашнє завдання
1. Скласти узагальнювальну схему (таблицю) з теми «Односкладні речення», на матеріалі якої підготувати повідомлення в науковому стилі, наводячи власні приклади.
2. Виписати з творів української літератури по одному прикладу кожного виду односкладних речень. Зробити їх синтаксичний розбір.




Урок.   Основні види складнопідрядних речень: означальні, з’ясувальні, обставинні

Мета: ознайомити учнів з основними видами підрядних частин та навчити знаходити їх у тексті, визначати межі головної й підрядної частин; сприяти виробленню вмінь і навичок визначення основних видів підрядних частин
Очікувані результати: учні визначають головну і підрядну частини, види СПР, їх істотні ознаки, межі головної і підрядної частин, кількість частин.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку: комбінований.
§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Творче моделювання.
З поданих груп слів складіть речення.
Життя, має, сенс, людина, створює, нове, красиве, щастя, людства.
Грози, падають, райдуги, встають.
За, честь, правду, все, віддай, ти, любиш, рідний, край.
— Слів яких частин мови не вистачає для побудови речень? Яка їхня роль у мовленні?
§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.   Бесіда.
— З яких частин складається СПР?
— Від якої частини речення ставиться питання?
— Де може розміщуватись підрядна частина стосовно головної?
— На питання яких членів речення відповідають підрядні частини?
— Чим відрізняються сполучники й сполучні слова?
2.   Пояснювальний диктант.
Запишіть речення, визначте головну та підрядну частини, підкресліть сполучні засоби.
Крик був такий тужливий, такий печальний, немов гуси залишали цю землю назавжди. (Ю. Мушкетик) Згадуєм поета, коли скресає Дніпро і небо стає барвінковим. (О. Гончар) Не хочу я, щоб знов пекла мене війна в журбі. (Гр. Тютюнник)
§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.   Робота з підручником.
1)   Опрацювання теоретичного матеріалу
2)   Виконання вправ і завдань
2.   Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1)   Підрядне означальне.
СПР, у якому підрядну частину пояснює іменник у головній частині (чи слово, яке його замінює, ужите в значенні іменника) і відповідає на питання який? яка? яке?,— підрядне означальне.
Наприклад: Сон солдата оберіга свобода, за яку він у бою поліг. (Ю. Гойда)
2)   Підрядне з’ясувальне.
СПР, у якому підрядна частина пояснює те, про що говориться в головній частині,— підрядне з’ясувальне. Відповідає на питання непрямих відмінків.
Наприклад: Там, де рятуються, там не перемагають. (О. Довженко)
3)   Підрядне обставинне.
Підрядна частина СПР виражає ступінь вияву ознаки, місце, час, умову, причину, мету, про що йдеться в головній частині,— підрядне обставинне. Підрядні обставинні можуть бути порівняльні, допустові, наслідкові.
4.   Робота біля дошки й у зошитах.
Запишіть речення, визначте вид підрядної частини, граматичну основу, засоби зв’язку.
Тягне мене до лісу, аби там лягти під деревом по-звірячому і слухати, як шелестить жито на узліссі. (П. Загребельний) Відомо було молодому Лободі, що Шпачиха ніколи не належала до прихильниць собору. (О. Гончар) Радію кожному зустрінутому вчасно і тихо сумую за тими, що канули безслідно у вічність. (Ю. Збанацький) Федькові знов упала з голови шапка, як ударив його Толин батько. (В. Винниченко) Світ глибокий, мов колодязь. (Б. Олійник)
5.   Тестове завдання.
Позначте СПР із підрядним з’ясувальним.
А   Він підбігав до грека і мусив ловити момент, коли човен опускався в рівень з його плечем, щоб зручно було прийняти важкий мішок. (М. Коцюбинський)
Б    Пливуть собі... А попереду отаман веде, куди знає. (Т. Шев­ченко)
В   Я збагнула, що забуття не суджено мені. (Леся Українка)
Г    Горлаті ішковецькі дівчата ставали в ті ночі тихими, таємниче опускали очі, як ловили на собі погляди хлопців. (З. Кучерява)
Відповідь: В.
§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1.   Робота в групах.
Побудуйте СПР за поданими схемами. Визначте тип підрядної частини.
І група — [ ], (як...).
ІІ група — [ ], (що...).
ІІІ група — (які...), [ ], (що...).
IV група — (хто...), [той...].
2.   Пояснювальний диктант.
Запишіть складнопідрядні речення. Визначте види підрядних частин.
Пан, який був далеким родичем славнозвісного художника Рокотова з Літинщини й ходив у лібералах, був цим дуже вдоволений і залюбки показував свою церковицю гостям. (М. Стельмах) Її очі напливали на нього, мов два сірі довгасті птахи. (П. Загребельний) У хатинці, де влітку було холодніше, на лісовому сіні спали діти. (М. Стельмах) Між Брахмапутрою й Гангом трапляються величезні шматки степу, де пасуться жирафи, антилопи, носороги й інші травоїдні тварини. (Остап Вишня) Коли я скінчив свої вправи, вона мені оповіла таку історію. (В. Винниченко) Смачно запахло смаженою бараниною та кулешем, що варився в підвішених до таганів казанах. (Ю. Мушкетик)
 3.   Робота з підручником.Виконання вправ і завдань
§ V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1)   Опрацювати теоретичний матеріал
2)   Виконати вправи
§ VI. Підсумок уроку                Заключна бесіда.
— Розкажіть про основні види складнопідрядних речень.
Що для мене музика
Привіт, дорогий читачу!
Звертається до тебе Роман, звичайний сільський хлопець, але настільки закоханий у музику, що душа рветься з грудей. Нещодавно я прочитав гарні слова, які точно відобразили функцію цього виду мистецтва ,а надто, у моєму житті. Бог дав нам музику, щоб ми насамперед підіймалися нею вгору
( Ф. Ніцше).
 Все починається з маминої колискової. Пам’ятаю,  будучи малим , як не міг заснути чи навіть заспокоїтися без знайомої, такої ніжної мелодії. Я не розумів тоді ще слів у тій пісні, а все одно заспокоювався, вважав, що це лише нам з мамою зрозуміла розмова. Таке я спостерігав і у своєї маленької сестрички Катрусі, яка ще й посміхалася у відповідь, ніби говорячи, що розуміє все.
  Та життя не зупиняється, ми виростаємо і колисаночки вже здаються нам такими наївними та смішними.  Адже школа – початок нового життя, яке є взагалі окремим неповторним етапом розвитку нашої індивідуальності. Нам купують найновішу комп’ютерну техніку, мобільні телефони, плеєри, навушники з найкращою якістю звучання. А все чому?
Та щоб вмикати і слухати на всю гучність сучасну, улюблену музику. Вона ніби підтримує тебе, коли тобі важко. Часто я сам говорю і чую мимоволі від інших, що в цій пісні саме ті слова , які я хотів би почути зараз. Або співається про історію, подібну до своєї. І вона стає твоєю розрадою, чимось тим невидимим, що розділило твій сум навпіл, як найкращий друг.
 А ще інколи вона додає впевненості, якої мені часто не вистачає. Достатньо увімкнути мелодію, яку виконує успішний, впевнений у собі, з мужнім голосом чоловік, і я піднімаю голову вище і у мене на ногах, здається, виростають крила і просто несуть мене вперед до нових звершень, знайомств, переконань, щоб довести, що я вартий уваги і гарний співбесідник, і просто дотепний хлопець.
     Існує така інтимна тема, як перша симпатія чи навіть кохання. Як тут обійтися без романтичної, ліричної музики. Вона   часто стає темою для першої розмови з тією, до якої боявся підійти, довго планував  звичайну зустріч в школі на перерві. Тебе обіймає,здається, найбільша радість, що вона полюбляє таку ж музику, що і ти. Навіть мій тато колись написав сам пісню моїй матусі. Вони часто про це згадують, і їхні очі починають світитися ніжністю та коханням.
   Музика супроводжує людину з колиски і до останнього подиху. Хтось для нас стає справжнім подарунком в житті, а когось воно забирає назавжди. Якщо ти втрачаєш   близьку людину, то почувши мелодії, які любила вона за життя, ти мимоволі починаєш згадувати моменти, проведені з нею, періоди, коли вона раділа чи за улюбленою справою була, чи стояла на порозі твого будинку з подарунком у руках до дня твого народження. Ти починаєш слухати їх ще і ще, ніби продовжуєш таки чином віртуальну зустріч з нею і не хочеш, щоб вона завершувалась. Бо вона була тобі прикладом самовладання, впевненості, вміння приймати виважені, самостійні рішення, ніколи не скаржитися на життя, на якийсь окремий невдалий період. Я втратив свого дядька, який загинув ще молодим. І, можливо через це, змінилися мої вподобання в музиці, мені здається, що я подорослішав.
    На уроках музики у школі ми слухаємо різні її напрями, серед яких є і класична. Раніше я думав, що не зможу ніколи її слухати і розуміти. Та все виявилося зовсім по-іншому. У мене вже з’явилися певні вподобання у цьому напрямку. У моєму віці такі мелодії найчастіше використовують для створення комп’ютерних презентацій з навчальних предметів чи для позакласних заходів. Вони так гарно навіюють відповідний настрій, викликають певні почуття, додають експресії чи меланхолійності відеоматеріалам. То з упевненістю можна сказати – музика керує нашими душами. А душа – це те справжнє і непідробне, що є в кожному з нас. То музика якимось чарівним способом  знаходить і виштовхує  назовні це з потаємних глибин, і людина в такі моменти стає сама собою, щирою, чуттєвою, вразливою, знімає маску, яку носила протягом довгого часу. І з нею починаєш знайомитися заново. Перед тобою з’являється інша людина.
    А чи можеш ти, читачу, назвати мені хоча б один художній, документальний або мультиплікаційний фільм, у якому б не звучала музика? Думаю, що ні! Більшість відомих пісень ми чули саме в них.
Саме їх ми щодня собі наспівуємо, цитуємо рядки у відповідних ситуаціях. Ними даємо відповідь на якісь запитання. Вони незамінні під час написання шкільних творів, хоча б з української чи світової літератури. Музика будить нас зранку і зустрічає зі школи чи роботи, з нею ми лягаємо спати.
Не варто забувати  про медичне її застосування . Ученими доведений позитивний  вплив  класичноï  музики на органiзм людини в цiлому й навiть на його окремi органи. Iснують клiнiки, де прослуховування музики входить у загальний план лiкування найсерйозніших недугів.
   Дiя музики нагадує дiю лiкiв: вона може заспокоювати, збуджувати, лiкувати щиросердечні рани тодi, коли це необхiдно, при цьому не дає нiяких побiчних ефектів. Вам сумно? Слухайте Моцарта. Ви хвилюєтесь? Слухайте Грига. Ви хочете філософії? Слухайте Баха. Цi простi рецепти пасують представникам всiх нацiональностей, всiх вiросповiдань.
Тож бажаю вам знайти свої ліки для отримання позитивного ефекту.
  З найкращими побажаннями ваш постійний дописувач Роман!

   "Я - європеєць"

Хоча я лише тринадцятилітній юнак, та мені здається, що молодь зараз швидко дорослішає. Телевізійні новини тільки і говорять що про військові дії в деяких регіонах України. Інтернет маячить відео та фото із зони АТО. А все розпочиналося з бажання вступити в Євросоюз. То вже і я почав задумуватися над тим, що таке бути європейцем, і що включає в себе поняття «Європа», та чи хоч еться такого життя. Адже  я майбутнє своєї держави, бо  чоловік, її майбутній захисник. А майбутнє це зовсім близько. Коли   тримаєш зброю в руках , то повинен знати точно, чому ти це робиш.


Спитайте в українця, чи хоче він жити, як у Європі? Ну, так, звичайно, хоче. А що таке європейські стандарти життя? Це заробітки, як у німців, або, принаймні, як у поляків. А ще – гідна пенсія, зручний транспорт, затишні міста та села...   Думаю, що коли ми говоримо про європейські цінності, мова не йде лише про матеріальні потреби . Ніхто не прийде і не зробить все за нас. І будувати європейську державу треба, перш за все, самим, у себе в країні, в місті, селі, родині, у своєму серці. Для цього є багато можливостей, лише треба захотіти і докласти зусиль, бо все велике починається з маленького.
    Так, я –європеєць, бо живу у Європі. Моя країна – Україна. І я захищатиму і покращуватиму її покищо  своїм бажанням вчитися, знанням іноземної та рідної мови, невеличкими ділами, відкритою та щирою душею, повагою до людей інших національностей, бажанням досягати все нові і нові цілі, поважати культурні та національні цінності, і твердо пам’ятати, що без історії немає нації.




Комментариев нет:

Отправить комментарий